ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΑΝΟΙΞΙΣ

ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΑΝΟΙΞΙΣ




Κυριακή 5 Μαΐου 2013

Ήλθε το τέλος του Ελληνισμού;


Ήλθε το τέλος του Ελληνισμού;
27 Απριλίου 2013

Πρωτοπρ. Γεώργιος Μεταλληνός
Ο κινήσεις τν θλιβερν θνοκτόνων μας νισχύονται π τν πέμπτη φάλαγγα το κκλησιαστικο χώρου, τος μεταπατερικος Κληρικος κα κατ πάγγελμα θεολόγους, τος «συνευδοκοντας τος πράσσουσι» (Ρωμ. 1, 32) τν νομίαν. διάσπαση δ τς εραρχίας ενοε ποφασιστικ τν προώθηση κα πιβολ τν νατρεπτικν καινοτομιν.  Όπως τν 19° αώνα, τσι κα σήμερα, δυστυχς δεσπόζουν «δαρες» —κατ τν είμνηστο καθηγητ Χρστο νδροτσο— Κληρικοί, συσχηματιζόμενοι μ τ μέτρα τς Πολιτικς γεσίας γι λόγους προοδευτισμο διεκδίκησης προσωπικν φελημάτων.

Μετ τν Φραγκικν κα θωμανικν λωσιν διερχόμεθα τν Τρίτην λωσιν, ποία σως ποδειχθ κα τελεσίδικος

ΤΟ 1983 μία πιφυλλίδα το διακεκριμένου Διανοουμένου, Καθηγητ Χρήστου Γιανναρ, στν φημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» προκάλεσε τν κύκλο τν Ερωπαϊστν μας, αφνιδιάζοντας συνάμα κα τν πνώττουσα στοχριστιανικ συνείδηση τν συντηρητικν «θνικιστν» Χριστιανν. τίτλος ταν: «Finis Graeciae;» (Τ τέλος τς λλάδος;). Προκλήθηκε θόρυβος κα ντονες ντιδράσεις. Γιατί; Τ 1981 εχε πογραφε νταξή μας στν νωμένη Ερώπη κα δν εχαν κόμη κοπάσει ο πανηγυρισμο τν πάντα νυποψίαστων ερωπαϊστν μας.

κ. Γιανναρς νκε στν μάδα κείνων, πο μόνιμα ντιμετωπίζουμε κριτικ τν πόφαση ατ κα χαρακτηριστήκαμε π τ μαρξιστικ περιοδικό «δηγητής» λλ κα τν «συντηρητικ» καθηγητ Παναγιώτη Χρήστου, «Νεοορθόδοξοι». νάμεσά τους μακαρίτης ΚωστςΜοσκώφ, Κώστας Ζουράρης κα πολλο λλοι, μέχρι τος σεβαστος γιορετες π. Γεώργιο Καψάνη κα π. Βασίλειο Γοντικάκη. λοι κενοι, δηλαδή, πο λάβαμε μέρος στν χριστιανομαρξιστικ Διάλογο κα ντιμετωπισθήκαμε μ καχυποψία π τ σύμπτωτα μεταξύ τους κρα το δεολογικο μας φάσματος.
νταξη τς Χώρας μας στν Ερωπαϊκ νωση εναι λοκλήρωση μις μακρόσυρτης διαδικασίας, πο ρχίζει μετ τ σχίσμα (9ος– 11ος α.) Πανευρώπη π τν φραγκικ γεσία, ταν τ μόνιμο νειρο τν νωτικν (δυτικιζόντων τότε κα ερωπαϊστν σήμερα).Πρόκειται γι τος Διανοουμένους κα Πολιτικούς, πο συγκροτον τν «δυτικ παράταξη» (μ λησμονομε τι κα μαρξιστικς κομμουνισμς τς Σοβιετικς νώσεως «Δύση» εναι). πέναντί της εναι «νατολικ παράταξη», τν πατερικ ρθοδόξων, π τόν Κλρο κα τν Λαό μας.

Καρλομάγνος μεγαλύτερος χθρς το ρθοδόξου λληνισμο

1. Πατέρας τς σημερινς νωμένης Ερώπης, πο ποτελε ργανικ συνιστσα τς «Νέας Τάξης» τς Παγκοσμιοποίησης κα τς Νέας ποχς εναι Καρλομάγνος (768–814), μεγαλύτερος χθρς το ρθόδοξου λληνισμο, τς Ρωμηοσύνης. Γι ατ νωμένη Ερώπη μείβει μ τ βραβεο «Καρλομάγνου» τος πρωτεργάτες κα τ διακεκριμένα ργανά της, μ πρόσφατο κπρόσωπο τς μάδας ατς τν «φίλτατο» στος λληνες κ. Σόϋμπλε. Μ τν Καρλομάγνο κα τος Φράγκους του καθιερώνεται π τν 8°–9° αώνα τ σβεστο μσος τς Ερώπης πέναντι στν λληνισμ κα τν ρθοδοξία, λόγ τς σχέσης της μ τν λληνικότητα, πο φανερώνεται σ κάθε στορικ στιγμή, πο Δύση , στ σύνολό της, παίρνει θέση πέναντι στν «Καθ μς νατολή». στόχος τς τερόδοξης Δύσεως δν εναι λλος π τν καθολικ λωση τς ρθοδοξίας, κυρίως τν πνευματική, κα τν ονιτικοποίηση —δηλαδ τν λλοτρίωση— τς ρθόδοξης λληνικότητος, τς Ρωμηοσύνης.
Κορυφαία στιγμ στν προσπάθεια τς Ερώπης ν λώσει κα ποτάξει τν ρθόδοξη νατολή, ταν λωση τς Πόλης π τος Φράγκους Σταυροφόρους, τ 1204 (12/13 πριλίου) κα διάλυση τς ατοκρατορίας μας. φραγκικς κόσμος μετ τ σχίσμα (1054) κα κορυφή του Πάπας, ζοσαν μ να νομολόγητο πόθο, τν ποταγ τς ρθόδοξης νατολς. Ο σταυροφορίες, πως ποδείχθηκε, εχαν ατ ς κύριο στόχο. στορικοί, πως είμνηστος Στβεν Ράνσιμαν (Ο σταυροφορίες...) κα Ernle Bradford ( προδοσία το 1204, στ γερμανικά), μεταξ λλων, φώτισαν παρκς τ θέμα.
πρώτη λωση τς Πόλης (1204) νοίγει τν δρόμο γι τν λωση το 1453. πάρχει μάλιστα, γενετικ σχέση μεταξ τν δύο λώσεων. π τ 1204 Πόλη κα σύνολη ατοκρατορία τς Νέας Ρώμης, Ρωμανία, πως εναι τ ληθιν π τν 4° αώνα νομά της, δν μπόρεσε ν ξαναβρε τν πρώτη της δύναμη. Τ φραγκικ κτύπημα ταν τόσο δυνατό, στε κτοτε Νέα Ρώμη – Κωνσταντινούπολη ταν «μία πόλη καταδικασμένη ν χαθε» (λένη Γλύκατζη – ρβελέρ). π τ 1204 μέχρι τ 1453 ατοκρατορία μας διανύει περίοδο πολιτικς παρακμς κα πτωτικ πορεία.

νωτικο κα νθενωτικο

2. Ο ξελίξεις στ σωτερικ τς συρρικνωμένης πι ατοκρατορίας δήγησαν στν ποδυνάμωση κα βαθμιαία ποσύνθεσή της: μφύλιοι πόλεμοι το 14ου αἰῶνος, διείσδυση τν θωμανν ς μισθοφόρων στν ζωή της κα πεκτατικ πορεία τους στν Χερσόνησο το Αμου (π τ 1354)· πολιτικ κα οκονομικ διάλυση· δημογραφικ συρρίκνωση· στοργη κα φιλάνθρωπη πολιτικ τν ατοκρατόρων· δυσβάστακτη φορολόγηση (δημιουργία οκονομικς λιγαρχίας ες βάρος τν μικροκαλλιεργητν) κα κυρίως θεολογικς – πνευματικς κα λλες δεολογικς ντιθέσεις (νωτικονθενωτικο) τ τραγικότερο ργμα στ σμα το θνους. νωτικο κα νθενωτικο δηγήθηκαν σ σύγκρουση ριακή. Ο πρτοι ναζητοσαν στηρίγματα γι τ κλονιζόμενο Γένος πρς δύο κατευθύνσεις: στν κλασικ ρχαιότητα, μ ρνηση τς προτεραιότητας τς ρθοδοξίας, κα στ Δύση, μ τν ποια συγγένευαν λόγ τς κοινς δεολογίας κα νοοτροπίας. Ο δεύτεροι (Κλρος, Μοναχοί, ερ λαϊκ στρμα) -χι λιγότερο λληνες π τος πρώτους -διατηροσαν τν στορικ δραιωμένη (κα μάλιστα μετ τ 1204) δυσπιστία πρς τν Δύση, διότι γνώριζαν καλ τν θεολογική, κκλησιολογικ κα κοινωνικ λλοτρίωσή της (ρατσιστικ φεουδαρχία), προτάσσοντας σ κάθε νωτικ προσπάθεια τν ρθοδοξία ς ληθιν πίστη κα τν σωτηριολογική της σημασία. ταν μία κατάσταση μ πολλς ναλογίες μ τν σημερινή.
Λίγο πρν τν λωση πρτος Γενάρχης μας, μετ τ 1453, κα Οκουμενικς Πατριάρχης Γεννάδιος (Σχολάριος, †1472) λεγε μ κδηλη γωνία: « νόητοι Ρωμαοι...» (Ρωμηο δηλαδή), λέγχοντας τν φελ προσδοκία βοήθειας π μία Δύση, πο εχε μάθει πι π τν ποχ το Καρλομάγνου (8ος – 9ος α.) ν μισε θανάσιμα τν ρθόδοξη λληνικ νατολ (Γραικία). στάση τν νθενωτικν ταν ρεαλιστική, διότι κα ν κόμη ποκρούονταν ο θωμανοί, τ ξασθενημένο «Βυζάντιο» θ πιβίωνε μέν, λλ κατ πσαν πιθανότητα θ εχε δη μεταβληθε σ ξίσου ξιοθρήνητο δυτικ προτεκτοράτο, πως τ ζομε σήμερα.

Πς διετηρήθη τ γένος νωμένον

2. στόσο ο δύο φοβερς ατς λώσεις δν σήμαναν γι τ Γένος μας λοσχερ πτώση κα φανισμ π τν στορικ σκηνή, οτε νόθευσαν τν ταυτότητά μας, τν λληνορθοδοξία. μμον στν ρθόδοξη παράδοση κα μέσ ατς κα στν λληνικότητα, διατήρησε τ Γένος νωμένο μ τς ζωτικς πηγές του. πως δ χει πισημανθε πολ ρθά, ν πολιτικ μετ τ 1204 ατοκρατορία φθίνει κα καταντ σκι το αυτο της, πνευματικ σημειώνει μεγάλη κμ κα κορύφωση τς γιοπατερικς παραδόσεως (συχαστικ κίνηση), πο ζωογονοσε τ Γένος κα νίσχυε τς πνευματικές του ντιστάσεις. μεγάλος Βέλγος γιολόγος Francois Halkin, μιλε γι τν «Διεθν το συχασμο» (Internationale des Hesychasmus), πο νωνε λες τς ρθόδοξες Λαότητες. Μετ μάλιστα τν β´ λωση π τν καλπάζουσα δύναμη τν θωμανν Τούρκων λήθεια ατς τς διαπίστωσης φαίνεται κόμη καθαρότερα  πιβίωση το Γένους μας ταν τ θαμα το λληνορθόδοξου ψυχισμο. Μ τ δεύτερη λωση ρχίζει γι τ Γένος περίοδος μακρς δοκιμασίας. ν ο ψυχικς κα πνευματικς δυνάμεις του δν ταν κμαες εναι μφίβολο ν θ μποροσε τ Γένος ν ξεπεράσει τς συνέπειες τς Πτώσης, πως συνέβη μ λλους Λαος στν στορία. ,τι εχε συμβε δη μ τς λληνικς πόλεις–κράτη, ταν ποτάχθηκαν στν Ρώμη, πανελήφθη κα μετ τ 1453. Πόλη πεσε, λλ Ρωμανία/Βυζάντιο δν χάθηκε. ρωμαίικος βίος κα πολιτισμς συνέχισαν ν ζον μ να τρόπο πάρξεως λιγότερο μν φαντασμαγορικό, λλ ξ σου ρωμαλέο κα δημιουργικό. γκριτος στορικός μας, είμνηστος Καθηγητς πόστολος Βακαλόπουλος, παρατηρε τι στν διάρκεια τς δουλείας ρθόδοξη Πίστη «ταν κάτι παραπάνω π θρησκευτικ δόγμα. ταν τ πνευματικ πλαίσιο, μέσα στ ποο κφραζόταν θνικ συν είδηση, λόκληρος κόσμος τους, πο κλεινε μέσα του τ νδοξον παρελθν κα τς λπίδες πολυτρώσεως». λλ κα ωάννης Καποδίστριας θεμελίωσε τν δρυση το Κράτους μας στν δέα, τι « χριστιανικ θρησκεία συντήρησεν ες τος λληνας κα γλσσαν κα Πατρίδα κα ρχαίας νδόξους ναμνήσεις κα ξαναχάρισεν ες ατος τν πολιτικν παρξιν, τς ποίας εναι στλος κα δραίωμα» (πρβλ. Α´ Τιμ. 3,15). Γι ατ κριβς πρεπε ν «φύγει», διότι συνέδεε τ θνος μας μ τς ζωτικς Πηγές του!

Ες τ κκλησιαστικν Σμα λόκληρος ζωή το γένους

3. Τ Γένος μας μέσα στ πλαίσιο το θναρχικοκκλησιαστικο χώρου –παρ τς ποιεσδήποτε λεγχόμενες συμπεριφορές, πο ποτ δν λείπουν σ κάθε θεσμικ χρο– πέτυχε τν στορικ συνέχειά του, τν διάσωση δηλαδ τν συστατικν τς ταυτότητας κα διοπροσωπίας του. θεσμς τς θναρχίας ποδείχθηκε γι τ Γένος εεργετικς συμβάλλοντας στν πιβίωση κα στορικ συνέχειά του. π ποψη δαφική, θωμανικ ατοκρατορία συνέχιζε τν Χριστιανική.
Πνευματικ μως κα πολιτιστικά, λλ κα πολιτικά, τν συνέχισε θναρχία. Μ τν πολιτικ ργάνωση τς κκλησίας διαμορφώθηκε βαθμιαα τ νέο καθεστς τς «Χριστιανικς νατολς», τ «ρθόδοξο κκλησιαστικ Κράτος το Χριστιανικο θνους» (Διονύσιος Ζακυθηνός, στν κυριολεξία τ «Βυζάντιο μετ τ Βυζάντιο» (Ν. Γιόργκα). συσπείρωση το Γένους στ φυσικό του π αώνων σμα, τ κκλησιαστικό, πέτυχε τν διάσωση τν δυνάμεών του. δ λληνισμός, τ βασικ στοιχεο το ρωμαίικου μιλλετιο, μεινε συμπαγς κα διαίτερο σμα, σ μία περεθνικ νότητα μ τς λλες θνότητες – λαότητες τς Βαλκανικς, ο ποες μέσα στν θναρχία ξεπέρασαν τν μετ τ 1204 κατάτμησή τους. θναρχία δωσε στ Ρωμηοσύνη μεγαλύτερη νότητα κα συνοχή. Κα ατο ο μείλικτοι χθροί της, ο Φράγκοι, θ τν βλέπουν συνεχς ζωνταν κα γι ατ πικίνδυνη, μποδίζοντας μ κάθε τρόπο τν ντίστασή της. τσι τ Γένος, ς τν δρυση το πρώτου μιαυτόνομου λληνικο κράτους (πτανησιακ Πολιτεία, 1800) θ μείνει μν χωρς πρωτογεν πολιτικ ξουσία, μέσ μως τς θναρχίας θ συνεχίσει ν πάρχει ς συντεταγμένη κοινωνία, μ συνείδηση τς ταυτότητάς της, τς νότητας κα διαιτερότητά της. Τ κκλησιαστικ σμα θ εναι χρος νάπτυξης συνόλης τς ζως το Γένους, διασώζοντας τν θρησκευτικ κα θνικ παράδοση, τν γλώσσα κα τν κοινωνικοπολιτικ ργάνωσή του, τν συλλογικ μπειρία του στν χρο τς καθημερινς πράξης.
α) Λατρεία, μόνιμος βιοτικς χρος γι τν λληνα – Ρωμηό, διέσωσε τ ρθόδοξο θος ς καθολικ στάση ζως. ταν μιλομε γι «κιβωτ το Γένους/θνους», ννοομε κυρίως τν λατρεία, τν συνεχ παροντοποίηση το κκλησιαστικο σώματος στ «δ κα τώρα» τς στορίας. πίστη κα γλώσσα διαφοροποιοσαν τν λληνα κα τος λλους Ρωμηος π τν κατακτητή. ρθοδοξία λειτουργοσε ς «κάτι παραπάνω π θρησκευτικ δόγμα». ταν τ πνευματικ πλαίσιο, μέσα στ ποο κφραζόταν θνικ συνείδηση, πιτυγχάνοντας τν διάκοπη πραγμάτωσή της.
νοριακ σύναξη,  μόνη λαοσύναξη, πο δν διακόπηκε ποτέ, μαζ μ τ μοναστήρι, μειναν τ μετακίνητο κέντρο τς πνευματικς κα κοινωνικς ζως. Τ μοναστήρια, διαίτερα, θ λειτουργον ς χροι πνευματικο κα συνειδησιακο ναβαπτισμο, τόποι καταφυγς κα προστασίας τν διωκομένων κα κέντρα παιδείας κα νανεώσεως.
β) θναρχία γινε χρος διασώσεως κα ναπτύξεως κα τς πολιτικς παρξης το Γένους, χι μόνο μ τος ξιωματούχους της (Φαναριτες), τος νωτάτους κρατικος παλλήλους {διερμηνες, δραγομάνους το στόλου, γεμόνες τν παραδουνάβιων περιοχν}, λλα πρ πάντων στ χρο τς μικροκοινωνίας, τς Κοινότητας. Στν θεσμ τν Κοινοτήτων βρκε τ ρωμαίικο μιλλέτι τν πολιτικ πραγμάτωσή του κα τν στορικ συνέχειά του στν κοινωνικ χρο. κοινοτισμός, μ θεμέλια χι «ρθολογικ» κα οκονομικά, λλ πνευματικ φιλάδελφον κα φιλάνθρωπον), γινε τρόπος κοινωνικοπολιτικς πάρξεως το Γένους, μ κέντρο τν . Να γι λες τς σωματειακς συσπειρώσεις κα συσσωματώσεις (συντεχνίες), πο κόμη κα τν παχθ θωμανικ φορολογία μπόρεσε ν μεταμορφώσει σ «ση κατανομ τς φτώχειας» (Νικ. Σβορνος). θναρχία μως μέσ τς Κοινότητας σωσε κα τν λληνορθόδοξη παιδεία.
γ) πόδουλος λληνισμς δν βυθίστηκε ποτ σ πνευματικ νάρκωση δράνεια. λόγος γι τ «πνευματικ σκοτάδι» τς δουλείας ληθεύει μόνο γι τ πλατ στρμα το Λαο, πο δν εχε τν δυνατότητα ρχικ τολάχιστον, σχολικς παιδείας. Μιλώντας μως γι κμ κα παρακμ τς παιδείας, πρέπει ν φαρμόσουμε τ κριτήρια τς περιόδου, γι τν ποια μιλομε. Στν παράδοση τς  Ρωμηοσύνης τ βάρος πέφτει πρτα στν πνευματικότητα κα μετ στ γράμματα, τν σχολικ σοφία. κμ γι τν Ρωμηοσύνη δν εναι παραγωγ σοφν, λλ νάδειξη γίων – Θεουμένων. Διότι ατο δημιουργον αθεντικ κοινωνία. Μ βάση ατ τ κριτήριο δουλεία δν ταν κατάπτωση γι τν Ρωμηοσύνη, λλ ντίθετα συνεχίσθηκε κατ ατν πνευματικ κμ τν τελευταίων βυζαντινν χρόνων (14ου-15ου α.). συχαστικ παράδοση, πο κφράζει τν πνευματικ κμ τς Ρωμηοσύνης, δν σβησε στν δουλεία. περίπτωση τν Νεομαρτύρων, μ τος Πνευματικος– Γέροντες, πο τος προετοίμαζαν γι τν μολογία τς Πίστεως κα τς λληνικότητας, πιστοποιε ατ τν συνέχεια.

σώθη δι τς κκλησίας κα λληνικ Παιδεία

Μ τν κκλησία κα τν κοινοτικ θεσμ σώθηκε, παρ λες τς λλείψεις, κα λληνικ παιδεία. Σημαντικς σταθμς πρξε νέργεια τς κκλησίας, ς θναρχίας, ν δρύσει τ 1454 τν Πατριαρχικ Σχολ (καδημία) στν Πόλη. πρωτοβουλία νκε στν πρτο θνάρχη/Γενάρχη μας Γεννάδιο (Σχολάριο), πρώην καθηγητή. Εναι τ ρχαιότερο κπαιδευτικ δρυμα κατ τν δουλεία, πο καθιστ διαίτερα κδηλη τν παρουσία τς κκλησίας στν χρο τς παιδείας, μία παρουσία, πο κα στος πόμενους αἰῶνες θ θεωρεται ατονόητη κα στασίαστη.
Σπουδαο κόμη ρόσημο ταν πόφαση τς Συνόδου το Οκουμενικο Πατριαρχείου, π ερεμία Β´ το Τρανο (1593), ν φροντίσουν ο Μητροπολίτες γι τν δρυση σχολείων κα τν ποστήριξη γενικ τς παιδείας στς παρχίες τους. Εναι πρώτη πίσημη πράξη τς ρθοδόξου κκλησίας γι τν νάπτυξη σχολικς παιδείας. Ζ´ κανόνας τς Συνόδου ρίζει ρητά:
«ρισεν για Σύνοδος καστον πίσκοπον ν τ αυτο παροικί φροντίδα κα δαπάνην τν δυναμένην ποιεν, στε τ θεα κα ερ γράμματα δύνασθαι διδάσκεσθαι· βοηθεν δ κατ δύναμιν τος θέλουσι διδάσκειν κα τος μαθεν προαιρουμένοις, ἐὰν τν πιτηδείων χρείαν χουσι». πόφαση ατ εναι κα μία πάντηση σ σους μιλον γι παγόρευση τς λληνικς παιδείας, παρερμηνεύοντας τν ννοια το «κρυφο σχολειο». πίσημη – κρατικ δίωξη τς παιδείας τν ποδούλων δν φαίνεται ν πάρχει. Ο διάφορες μως διώξεις ταν ποτέλεσμα τομικς πρωτοβουλίας κα περβάλλοντος ζήλου τν θωμανικν ρχν. «πρχαν πολλς τουρκοκρατίες, νάλογα μ τς διαθέσεις τν διαφόρων πασάδων. καχυποψία ταν μόνιμη πέναντι στος ρωμηούς. πίδραση μως τς συνοδικς ποφάσεως πρξε γόνιμη. Τ σχολεα ρχισαν σιγά – σιγά ν πολλαπλασιάζονται, σπου ν μφανισθον κα ο εεργέτες το Γένους, πο χρηματοδοτοσαν τν δρυσή τους.
Στν συνάφεια μως ατ γείρεται τ ρώτημα: Τί ταν στν οσία του τ «κρυφ σχολειό»; Δν ταν κάτι λλο π τν διωτικ κα νεπίσημη φροντίδα το θναρχικοκκλησιαστικο χώρου γι τν παιδεία, τν κατάρτιση τν παιδιν στ γράμματα, μ βάση τ κκλησιαστικ βιβλία («κολλυβογράμματα») κα τν καλλιέργεια θνικς συνειδήσεως (στορία). Κα ατ πρεπε ν γίνεται μ πόλυτη μυστικότητα, διότι οδες κατακτητς ενοε τν καλλιέργεια τν γραμμάτων π τος ποδούλους. τσι, γνωστς πίνακας το Γύζη (Τ κρυφ σχολειό) κα τ γνωστ ποίημα το . Πολέμη δικαιώνονται, ν σκεφθομε μάλιστα τ παιδιά, μετ τν ργασία στ χωράφια, τ βραδάκι –μετ τν σπεριν– μαζεύονταν γύρω π τν παπά τς νορίας το χωριο σ κάποιο μοναστήρι, γι ν μάθουν «γράμματα, σπουδάσματα, το Θεο τ πράγματα» (θεϊκά!) κα γι ατ πολεμεται τ (ληθιν κα παρκτ) «κρυφ σχολειό», διότι δν δίδασκε τ «θεα» γράμματα τς Ερώπης. (Εναι νδιαφέρον τι πολέμιος το «κρυφο σχολειο», μακαρίτης Καθηγητς λκης γγέλου, δέχθηκε σπουδαία πιστημονικ πάντηση π τν πίσης φιλόλογο Καθηγητ Φάνη Κακριδ).

Πότε ρχισε ν κυοφορται τ σημερινόν μας πρόβλημα μ τν Ερώπην

4. Μ τν δρυση μως το λληνικο Κράτους (συμβατικ τ 1830) Δύση παίρνει τ Revanche. λληνικ πανάσταση «πετράπη», ταν φάνηκε ν ξυπηρετε τ ερωπαϊκ συμφέροντα, μ τν μεταβολή της π οκουμενικ (μέχρι τν λέξανδρο ψηλάντη) σ θνικιστική. Κα ατ διότι τσι μόνο, μ τν ποδοχ τς ερωπαϊκς θνικς – ρθότερα θνικιστικς– δέας, διευκολύνθηκε νάδειξή της σ δυτικ προτεκτοράτο. Τότε συλλαμβάνεται κα ρ χίζει ν κυοφορεται τ σημερινό μας πρόβλημα μ τν Ερώπη. Σήμερα, πλς προχωρε συνειδητοποίησή του, λόγ τς οκονομικς δυσπραγίας. π τόσες μως δεκαετίες τ πρόβλημα πρχε κα μεγεθυνόταν πόγεια κα καταλυτικά.
λόγος γι τ μετατροπή μας σ ερωπαϊκ προτεκτοράτο δν εναι προϊν εκασίας. π τ 1830 τελομε π μόνιμη κατοχή, μ τν ψευδαίσθηση τς συμμαχίας. Χαρακτηριστικ παράδειγμα μικρασιατικ κστρατεία, πο δν ταν παρ κτέλεση ντολν τν «προστατν» μας σ δύο φάσεις, ς τν καταστροφή. συνέχεια ατς τς στάσης χει κορυφαες στιγμές, πως δήλωση: «Στρατηγέ, δο στρατός σας», πρς τν Βν Φλήτ, τό: «νήκομεν ες τν Δύσιν», πο γι τος ερωπαϊστές μας δν κλείνεται μόνο στν πολιτικοστρατιωτικ χρο, λλ πεκτείνεται κα στν πολιτιστικό. πόλυτη κορύφωση μως τό: «Εχαριστομε τν Κυβέρνηση τν νωμένων Πολιτειν»! πολιτική μας γεσία λειτουργε, κατ κανόνα, ς τοποτηρητεία τν Ξένων Δυνάμεων στν λλάδα, κα διαίτερα σήμερα.

5. π τν πορεία κα στάση μας μετ τς δύο μεγάλες λώσεις διδασκόμαστε πς μπορε ν μ λθει τ τέλος τς στορικς μας παρουσίας, πο σήμερα, δυστυχς, φαίνεται ναπόφευκτο. Ο δύο λώσεις, φραγκικ κα θωμανική, δν λωσαν τν ψυχ κα τν συνείδηση το Γένους/θνους μας. Σήμερα μως πραγματοποιεται —ρχισε δη— Τρίτη λωση, μλλον βρισκόμαστε στ τελικ στάδιό της. λωση το 1204 λοκληρώνεται σήμερα, πο τ σύνορά μας βρίσκονται μέσα στν ψυχή μας. Δν εναι κυρίως γεωγραφικά, λλ πνευματικ κα συνειδησιακά. ψυχή μας πειλεται μ νέα μεγάλη λωση, τν Τρίτη κα ποφασιστικότερη, πο σως ποδειχθε τελεσίδικη. περδύναμη τς Νέας ποχς, μ λες τς συνιστσές της, χει ποβε «καθολική μας μητρόπολη», κατ τν είμνηστο στορικ Κωστ Μοσκφ κα μόνιμο σημεο ναφορς, πο καθορίζει σύνολο τν θνικό μας βίο, κα ατ τ φρόνημά μας, μ τν ξωπροσδιοριζόμενη παιδεία. Σ ατ τ σημεο θ παναλάβω να λυγμικ λόγο το ειμνήστου Δασκάλου μου Νικολάου Τωμαδάκη: «λτε –γράφει– ν μνημονεύσωμεν τν λωσιν! Ποίαν; Τν κ τν νδον πελθοσαν; Τν ατοάλωσιν τν βί δι τς τουρκικς σπάθης πραγματοποιηθεσαν τ 1453; Ποία εναι δραματικωτέρα, χειροτέρα; Δι ποίαν εθυνόμεθα περισσότερον; π κείνην, ποία μς δωκε τ παραδείγματα κα τν λπίδα; π τν τωρινήν, ποία καταλύει τν πίστιν;». Αωνία μνήμη το σοφο Διδασκάλου!
π τν δρυση το λληνικο Κράτους ο κδυτικισμένοι ερωπαϊστς κα σύμφωνα μ τ σημεριν δεδομένα, κσυγχρονιστς (δηλαδ νεωτεριστς κα μετανεωτεριστές), φαίνεται τι χουν στς ντορθόδοξες προοπτικές τους, τν «λλαγ» το θνους ς διαστροφ κα καταστροφ τς ταυτότητάς του. δη ο παδο τς Βαυαροκρατίας βαλαν στ στόχαστρό τους τ Μοναστήρια κα τν κκλησιαστικ χρο (1833 κ. ξ.). Διότι ο Ερωπαοι κα ερωπαϊστς γνωρίζουν καλά, τι χ ρος ατς ξασφαλίζει τν συνέχεια τς λληνορθόδοξης παράδοσης κα τς συνοχς το θνους μας.
Τ πνεμα το ξευρωπαϊσμο παραμένει κτοτε συνδεδεμένο μ τν παρχιωτισμ κα τν ττοπάθεια μπροστ στ Δύση, πολιτικ κα θρησκευτικά, δημιουργώντας στ θνος συνείδηση προτεκτοράτου.
δυναμία βιώσεως τς λληνορθόδοξης παράδοσης π τος κδυτικισμένους γέτες μας, λων τν δεολογικν ποχρώσεων, ξασθενίζει τς ντιστάσεις τους κα τς κμηδενίζει, δηγώντας κα στν δυναμία ρθς ποτίμησης το πολιτισμο μας κα τς στορίας μας, μ ποτέλεσμα ν ασχύνονται γι τν ταυτότητά τους. Πς, λοιπόν, ν γωνισθον πρ το θνους κα τς λληνορθόδοξης παράδοσής του;
Κα στς μερές μας στ ρια το λεγομένου «χωρισμο» κκλησίας – Πολιτείας, πιδιώκονται κα πραγματοποιονται, βαθμιαα, πολιτειακ μέτρα, πο ποδομον χι μόνο τν κκλησιαστικό, λλ κα τν θνικό μας βίο. Στ πλαίσιο ατ δη χουν μεταξ λλων πιβληθε: ποποινικοποίηση τν μβλώσεων κα τς μοιχείας, ατόματο διαζύγιο· πάλειψη το θρησκεύματος π τς ταυτότητες, γι τν κανοποίηση τν Κέντρων ξαρτήσεώς μας· πομάκρυνση τν Κληρικν π τ σχολεα κα παρακώλυση το κοινωνικο ργου τς κκλησίας μ τν παχθ φορολόγηση τς κκλησιαστικς περιουσίας, ς ν νκε στος Κληρικος κα χι στ Λα το Θεο, λλα κα παρεμπόδιση το πνευματικο της ργου, μ τν περιορισμ τν χειροτονιν· θέσπιση τς καύσεως τν νεκρν, κα τν χριστιανν, παχθες φορολογήσεις κα περικοπς τς μισθοδοσίας τν πολιτν κα τς ατροφαρμακευτικς περίθαλψής τους· σκανδαλώδης ποφυγ φαρμογς τν νόμων κα τιμωρησία, μ ποτέλεσμα τν αξηση τς τρομοκρατίας κα παρανομίας· διαιώνιση τς νυπαρξίας ποφασιστικς κα ρθολογικς μεταναστευτικς πολιτικς, πο ποβαίνει ες βάρος τν Πολιτν τς Χώρας μας, λλα κα ατν τν μεταναστν, μ τν διευκόλυνση τς λαθρομετανάστευσης· μειοδοσία στ θνικά μας θέματα κα πεμπόληση τν θνικν κυριαρχικν δικαιωμάτων μας· λλοίωση κα παραχάραξη τς στορίας το θνους μας κα προώθησή της στν κπαίδευση μ τ σχολικ βιβλία. χι δηλαδ μόνο πίστη κα κκλησιαστικός μας βίος, λλ λόκληρος λληνορθόδοξος πολιτισμός μας πλήττεται θανάσιμα. Κα λα ατ «δι ν γίνωμεν τέλειοι Ερωπαοι ξωτερικς μ λα τ γνωρίσματα, νς καταρρέοντος κοινωνικο συστήματος πίστου, θρήσκου, ραθύμου...». (Ν. Τωμαδάκης).
Ο κινήσεις μως ατς τν θλιβερν θνοκτόνων μας νισχύονται π τν πέμπτη φάλαγγα το κκλησιαστικο χώρου, τος μεταπατερικος Κληρικος κα κατ πάγγελμα θεολόγους, τος «συνευδοκοντας τος πράσσουσι» (Ρωμ. 1, 32) τν νομίαν. διάσπαση δ τς εραρχίας ενοε ποφασιστικ τν προώθηση κα πιβολ τν νατρεπτικν καινοτομιν. πως τν 19° αώνα, τσι κα σήμερα, δυστυχς δεσπόζουν «δαρες» —κατ τν είμνηστο καθηγητ Χρστο νδροτσο— Κληρικοί, συσχηματιζόμενοι μ τ μέτρα τς Πολιτικς γεσίας γι λόγους προοδευτισμο διεκδίκησης προσωπικν φελημάτων. πειδ δ τ πνευματικ συμπορεύονται πάντοτε μ τ πολιτειακά, πρέπει ν πενθυμίσουμε τι πνευματικ κα πολιτιστικ ποδόμηση το θνους χει σημαντικ ντίκτυπο κα στ θνικ θέματα σ κάθε περίοδο τς στορίας μας. Κα ατ τ ζομε σήμερα μ τ νέα κατοχή μας κα πάλι π τν Φραγκία, πως τ 1204! διαφορ τς προϊούσας σήμερα Τρίτης λώσεως π κενες το 1204 κα το 1453 εναι τι τότε ττηθήκαμε, ν σήμερα προχωρήσαμε στν λωση μ τν συγκατάθεσή μας, θεωρώντας την μάλιστα ς σωτηρία!
* * *
Δύση πρε πιτέλους τν «ρεβάνς»! Τώρα πραγματοποιε τν μακραίωνα πόθο της τν λοκληρωτικ διάλυση το θνους τν λλήνων. ντασσόμενοι στν νωμένη Ερώπη, κάμαμε τόσους πανηγυρισμούς, διότι θεωρήσαμε τ γεγονς ς σωτηρία μας. Θες πέτρεψε, γι ατό, ν μς πογοητεύσει Ερώπη κε, πο στηρίξαμε «τν πσαν λπίδα» μας, στ οκονομικά, γι ν εναι εκολότερη φύπνισή μας.
τσι, στορία παίρνει τν κδίκησή της! Ξεχάσαμε τν Θεν τν Πατέρων μν κα πιστεύουμε στν πολυτοποιημένη «ξία» το οκονομισμο. Δν νοίξαμε καμμι κερκόπορτα, λλ τς πύλες τς ψυχς κα καρδις μας, γι ν μς λλοτριώσει κα ν μς συντρίψει σημεριν Δύση.
Ετυχς μως πάρχει —εναι βέβαιο— κα «μαγι» το Μακρυγιάννη. Σ ατν νήκουν σοι σημερινο λληνες μένουμε πιστο στν ρθοδοξία τν γίων μας κα τν Σωτήρα μας Κύριον ησον Χριστόν. Ο ληθινο πατερικο κα ρθόδοξοι. Ατο μ τν Χάρη το Θεο μας, θ ναστήσουν τ θνος σ κάποιο νέο 21, ταν Θες τ πιτρέψει!

*Διάλεξις ες τ ράκλειον τς Κρήτης τν Μάϊον το 2012, π τ πετεί τς λώσεως το 1453.
Ορθόδοξος Τύπος, 7/12/2012


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 

WebCounter.com
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Top WordPress Themes