ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΑΝΟΙΞΙΣ

ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΑΝΟΙΞΙΣ




Παρασκευή 10 Μαΐου 2013

Τι σημαίνει Γραικύλος (Graeculus);


Τι σημαίνει Γραικύλος (Graeculus);
25 Δεκεμβρίου 2010


Για να απαντήσουμε, πρέπει και πάλι να ανατρέξουμε στην Ρωμαϊκή περίοδο. Στην αρχή της ρωμαϊκής κατάκτησης, η ρωμαϊκή κατοχή, παρά την μετρημένη επιβολή εξουσίας και την ψύχραιμη αυτοσυγκράτηση με την οποία αρχικά εφαρμόστηκε στους Έλληνες, δεν έπαυε να είναι σκλαβιά.
Ήταν μόνο θέμα χρόνου οι Έλληνες σκλάβοι, όμηροι και μετανάστες, να κατακλύσουν τη Ρώμη. Κινημένοι από τις στερήσεις αναζητούν οποιοδήποτε επάγγελμα για να επιβιώσουν, με αποτέλεσμα να τους περιφρονούν οι Ρωμαίοι, να τους ονομάζουν Graeculos, δηλαδή μικρούς Έλληνες, που παριστάνουν οτι γνωρίζουν τα πάντα. Λένε οι Ρωμαίοι: "Οmnia novit Graeculus esuriens; in coelum jusseris, ibit." (Τα πάντα γνωρίζει ο πειναλέος Γραικύλος και στον ουρανό αν τον διατάξεις να πάει, θα πάει).

Ο ελληνικός χαρακτηρισμός «Γραικύλος» είναι απόδοση του λατινικού χαρακτηρισμού Graeculus, ο οποίος με τη σειρά του είναι υποκοριστικό του εθνικού ονόματος Graecus που χρησιμοποιούσαν οι Ρωμαίοι για τους Ελληνες. Το λατινικό υποκοριστικό μαρτυρείται σε πενήντα περίπου χωρία λατίνων συγγραφέων, από τα χρόνια του Κικέρωνα μέχρι σχεδόν τον 4ο αιώνα μ.Χ. Το ελληνικό υποκοριστικό δεν εντοπίζεται στην αρχαία ελληνική και στη βυζαντινή γραμματεία ως τον 10ο αιώνα.
Αργότερα όταν οι αδικίες και οι καταχρήσεις των Ρωμαίων σε βάρος των κατακτημένων έγιναν σύνηθες φαινόμενο, πρέπει να πήρε την τελική της μορφή η έννοια του Γραικύλου. Οι Ρωμαίοι συγγραφείς καταλογίζουν στον Γραικύλο γενικά οτι είναι αργόσχολος και κόλακας της εξουσίας και ακόμη οτι είναι νωθρός, ράθυμος, φλύαρος και απρεπής.
Τα επίθετα που χαρακτηρίζουν τον Γραικύλο, βέβαια, δεν περιορίζονται εδώ. Για παράδειγμα ο Κικέρων, σε γράμμα του προς τον αδερφό του (Κόιντο, επαρχιακό διοικητή), αποδίδει στους Έλληνες δολιότητα, μηχανορραφίες, εχθρότητα, κουφότητα, αστασία και επιτηδειότητα στην κολακεία. Εξηγεί μάλιστα τα ελαττώματα αυτά, αποδίδοντάς τα στην μακροχρόνια δουλεία των Ελλήνων.
Παρόλα αυτά, η αίγλη του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, έλκυε την εκτίμηση των ρωμαίων δυναστών. Του αναγνώριζαν την πνευματική υπεροχή γεγονός που καταρχάς συντελούσε στην ευμενή συμπεριφορά απέναντι στους Έλληνες.
Τελικά όμως οδήγησε στο να γίνουν οι Έλληνες 'παλίνδρομοι πνευματικοί επιδρομείς στη Ρώμη και οι ανεπαίσθητοι κατακτητές της. (Graecia capta, ferum victorem cepit, et artes intulit agresti Latio - Οράτιος). ]
[] Οι Graeculi κατά τον Κικέρωνα:
* Είναι κατ' αρχήν «παραμυθάδες»: Οι Γραικύλοι πλάθουν πολλές ιστορίες· σε μια από αυτές παρουσιάζουν κάποιον πως αυτοκτόνησε από ένα υψηλό τείχος, όχι γιατί του συνέβη κάτι δυσάρεστο, αλλά γιατί είχε διαβάσει ένα σοβαρό και μεγαλόπρεπο βιβλίο του Πλάτωνα με θέμα τον θάνατο (Pro Scauro 3-4).
* Ταυτόχρονα είναι ανόητοι: «Ο σοφός δεν θέλει να αντιμετωπίζεται από τους ανόητους με τρόπο ώστε όσοι τον ακούν είτε να τον θεωρούν βλάκα και Γραικύλο είτε (...) να φέρουν βαρέως που είναι οι ίδιοι βλάκες» (De oratore 1, 221).
* Είναι ένα μείγμα τεμπελιάς, φλυαρίας και πολυμάθειας: «Με βάζετε να απαντήσω σε μια ερωτησούλα, σαν να είμαι κανένας Γραικύλος, τεμπέλης και πολυλογάς» (De oratore 1, 162).
* Είναι ακατάλληλοι ως δικαστές (5, Philipp. 12), απαράδεκτοι στις συνελεύσεις τους (Pro Sestio 126), παρατρεχάμενοι και κόλακες των ισχυρών (Pro Milone 55).
* Δυο από αυτούς, που χάρη στο φίλο τους Καίσαρα έγιναν ρωμαίοι πολίτες, είναι «τιποτένιοι Γραικύλοι» (13. Philipp. 33).

Έπειτα, ΔΥΣΤΥΧΩΣ τα χαρακτηριστικά του Γραικύλου τα έχουν πάρα πολλοί νεοέλληνες. Κι εδώ ταιριάζει καλύτερα ο ορισμός της επίμαχης λέξης,όπως τον έδωσε ο μεγάλος ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ:
"Άγγλος ή Γερμανός ή Γάλλος δύναται να είναι κοσμοπολίτης ή άθεος ή ό,τι δήποτε. Έκαμε το πατριωτικόν χρέος του, έκτισε μεγάλην πατρίδα. Τώρα είναι ελεύθερος να επαγγέλλεται χάριν πολυτελείας την απιστίαν και την απαισιοδοξίαν. Αλλά Γραικύλος της σήμερον, όστις θέλη να κάμη δημοσία τον άθεον ή τον κοσμοπολίτην, ομοιάζει με νάνον ανορθούμενον έως άκρων ονύχων και τανυόμενον να φθάση και αυτός γίγας. Το Ελληνικόν έθνος, το δούλον, αλλ’ ουδέ ήττον και το ελεύθερον, έχει δια παντός ανάγκην της θρησκείας του".

ΠΕΙΤΕ ΜΑΣ ΤΩΡΑ,ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΟΡΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΑΦΙ ΤΩΝ ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗ, ΟΙΚΟΝΟΜΕΑ ΚΛΠ;
ΕΧΕΙ ΑΔΙΚΟ ΜΕΤΑ ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΠΟΚΑΛΕΙ ΕΤΣΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ, ΑΛΛΑ ΚΑΘΕ ΝΟΗΜΩΝ ΕΛΛΗΝΑΣ;
"ΝΑΝΟΙ ΠΟΥ ΣΗΚΩΝΟΝΤΑΙ ΣΤΙΣ ΜΥΤΕΣ ΤΩΝ ΠΟΔΙΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟΥΣ ΓΙΓΑΝΤΕΣ"!
ΑΥΤΟ ΑΣ ΤΟ ΘΥΜΟΥΝΤΑΙ ΚΑΛΑ ΤΑ ΛΥΣΣΑΣΜΕΝΑ ΣΚΥΛΙΑ ΤΟΥ ΣΙΩΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ "ΠΡΟΟΔΟΥ", ΟΤΑΝ ΟΝΤΑΣ ΝΑΝΟΙ, ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΠΛΗΞΟΥΝ ΤΟΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΓΙΓΑΝΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 

WebCounter.com
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Top WordPress Themes